[41~42] 다음 글을 읽고, 물음에 답하시오.
What makes questioning authority so hard?
무엇이 권위에 의문을 제기하는 것을 그토록 어렵게 만들까?
The (a) difficulties start in childhood, when parents—the first and most powerful authority figures—
show children “the way things are.”
그 어려움은 유년 시절에 시작하는데, 이는 최초이자 가장 영향력 있는 권위자인 부모가
아이들에게 ‘사물이 존재하는 방식’을 제시하는 때이다.
This is a necessary element of learning language and socialization,
이것은 언어 학습과 사회화의 필수적인 요소이고
and certainly most things learned in early childhood /are (b) noncontroversial:
확실히 초기 유년기에 학습되는 것 대부분은 논쟁의 여지가 없는데,
the English alphabet starts with A and ends with Z,
영어 알파벳은 A에서 시작해서 Z로 끝난 다는 것,
the numbers 1 through 10 come before the numbers 11 through 20, and so on.
숫자 1부터 10은 숫자 11부터 20보다 이전에 나온다는 것 등등처럼 말이다.
Children, however, will spontaneously question things that are quite obvious to adults and even to older kids.
하지만 아이들은 즉흥적으로 의문을 제기할 것이다 꽤 명백한 것들을 어른들과 심지어 더 나이 많은 아이들에게도
The word “why?” becomes a challenge, as in, “Why is the sky blue?”
“왜요?”라는 말은 “왜 하늘 은 파랄까요?”에서처럼 도전이 된다.
Answers such as “because it just is” or “because I say so” / tell children
“그냥 그러니까” 혹은 “내가 그렇다고 하니까”와 같은 대답들은 / 아이들에게 말해준다
that they must unquestioningly (c) accept what authorities say “just because,”
아이들이 의심 없이 받아들여야 한다고 권위자들이 “단지 그러니까”라고 말하는 것을
and children who persist in their questioning / are likely to find themselves dismissed or yelled at
그리고 의문을 제기하는 것을 지속하는 아이들은 / 알게 될 가능성이 높다 그들 자신이 쫓겨나거나 고함을 듣는다는 것을
for “bothering” adults with “meaningless” or “unimportant” questions.
‘무의미한’ 혹은 ‘중요하지 않은’ 질문으로 어른들을 ‘성가시게 하는 것’ 때문에
But these questions are in fact perfectly (d) unreasonable.
하지만 이러한 질문들은 실제로 완벽하게 비합리적(→ 합리적)이다
Why is the sky blue? Many adults do not themselves know the answer.
왜 하늘은 파랄까? 많은 어른들 은 자신도 그 대답을 알지 못한다.
And who says the sky’s color needs to be called “blue,” anyway?
그리고 어 쨌든 누가 말하는가? 하늘의 색깔이 ‘파란색’으로 불려야 한다고
How do we know that / what one person calls “blue” is the same color that another calls “blue”?
어떻게 우리가 아는가? 한 사람이 ‘파란색’이라고 부르는 것이 또 다른 사람이 ‘파란색’이라고 부르는 것과 같은 색깔인지
The scientific answers come from physics,
과학적인 답은 물리학에서 나오지만,
but those are not the answers that children are seeking.
그것들은 아이들이 찾고 있는 답은 아니다.
They are trying to understand the world,
그들은 세계를 이해하려고 노력하고 있고,
and no matter how (e) irritating the repeated questions may become to stressed and time - pressed parents,
아무리 짜증스러울지라도 반복되는 질문들이 스트레스가 쌓이고 시간에 쫓기는 부모들에게
it is important to take them seriously / to encourage kids to question authority to think for themselves.
그것들을 진지하게 받아들이는 것이 중요하다 / 아이들이 권위에 의문을 제기하도록 독려하여 스스로 생각하도록
41. 윗글의 제목으로 가장 적절한 것은?
① Things Plain to You Aren’t to Children: Let Them Question
② Children’s Complaints: Should Parents Accept All of Them?
③ Want More Challenges? They’ll Make Your Energy Dry Up!
④ Authority Has Hidden Power to Nurture Children’s Morality
⑤ Answering Is More Crucial than Questioning for Quick Learning
정답 ① Things Plain to You Aren’t to Children: Let Them Question
이 글은 아이들이 권위에 질문을 던지는 것의 중요성에 대해 논의하고 있으며,
어른들에게는 당연하게 보이는 것들도 아이들에게는 그렇지 않다는 점을 강조한다.
따라서 1번이 가장 적절한 제목이다.
42. 밑줄 친 (a)~(e) 중에서 문맥상 낱말의 쓰임이 적절하지 않은 것은?
① (a) ② (b) ③ (c) ④ (d) ⑤ (e)
정답④ (d) "But these questions are in fact perfectly unreasonable."
여기서 아이들의 질문이 '완전히 비합리적이다'라고 표현하는 것은
문맥상 맞지 않다. 글의 흐름에서 아이들의 질문은 합리적이며 중요하다고 설명하고 있으므로,
이 문장에서는 unreasonable 대신 reasonable이 적절하다.
* 어휘 *
noncontroversial 논쟁의 여지가 없는
spontaneously : 즉흥적으로, 자발적으로, 자연스럽게
unquestioningly : 아무 의문 없이
persist : 지독하게 계속하다, 고집하다, 집착하다
dismissed : 잊힌, 내쫓긴 unreasonable 불합리한, 비합리적인
irritate : 짜증 나게 하다
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